Exkursion på Vikbolandet 29 september 2024

Svenska Lövträdföreningen inbjuder till exkursion på Vikbolandet söndagen den 29 september 2024.

Vi samlas på Rönö Kungsgård, Vikbolandet, klockan 9.30 – 10 där våra medlemmar och dagens värdar, Rolf Andersson o Anders Tillander, tar emot oss.

Dagen inleds med att inviga Björn-skogen, uppkallad efter vår alltför tidigt bortgångne ordförande Björn Gustafson. Björn-skogen är en tallplantering som misslyckades och som utvecklats till ett blandbestånd av ek och tall. Vi är övertygade om att Björn hade uppskattat att lövträd fick ta plats bland barret.

Vi kommer också titta på bok, hybridlärk och douglasgran. Dessutom får vi se ek, både i hägn och utan.

Mitt på dagen kommer det att grillas korv, som serveras tillsammans med måltidsdryck.

Vill ni ha kaffe & smörgås under dagen så får ni packa med er en termos. Vi beräknar att dagen avslutas runt 15.

Frågor besvaras av dagens värdar Rolf 073-980 72 83 och Anders 070-205 30 12.

Tag gärna med en lövintresserad vän/kollega. Pris för exkursionen, inklusive korv + dryck, är 200:- för medlem i Lövträdföreningen. För icke medlem är avgiften 250:-.

Anmälan görs genom att senast den 24 september betala in aktuell summa på föreningens plusgirokonto 22 24 45-9. Kom ihåg att ange namn och e-postadress och eventuell specialkost vid betalning.

Välkomna önskar Svenska Lövträdföreningen med ett stort tack till Rolf och Anders som har ordnat den här exkursionen längst ut på Vikbolandet.

A – Rönö kungsgård, Vikbolandet           B – Norrköping, för att relatera till en känd plats.